چه زمانی برای تمرین مناسب است
بهترین زمان برای تمرینات بدنسازی و تناسب اندام کدام است و کدام هدف را باید در نظر بگیریم؛ عملکرد بهتر، یا آسیب دیدگی کمتر؟
برخی مردم معتقدند بهتر است 6 صبح آهسته بدوند تا قلب آمادگی لازم را پیدا کند سپس باید حرکت را سریع‌تر کرد تا مغز و بدن آمادگی کار و فعالیت را در طی روز پیدا کنند. عده‌ای هم خواب صبح را از دست نمی‌دهند و قبل از ظهر به خاطر ورزش عرق نمی‌ریزند و ترجیح می‌دهند شبانگاه بعد از شام پیاده روی کنند. با این تفاصیل چه زمانی بهترین زمان برای ورزش کردن است؟
در این مطلب به بررسی عوامل تأثیر گذار در زمان ورزش می‌پردازیم تا در نهایت بتوانید زمان مناسب ورزش را تعیین کنید.
واقعیت کلی این است که بهترین زمان در طول روز برای تمرین و فعالیت ورزشی به طور گسترده‌ای به فرد، هدف و نوع تمریناتی که انجام می‌دهد بستگی دارد. اغلب تصمیم گیری اینکه چه زمانی برای تمرین خوب است، به تصمیم خودمان بستگی دارد چرا که ما از هر کس دیگری نسبت به خودمان آگاه‌تر هستیم. زمان فقط یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند در تمرین بهتر شما موثر باشد و همانگونه که در ادامه این مطلب مطالعه خواهید کرد، ما به شما زمانی را معرفی می‌کنیم که بهترین زمان در طول روز برای انجام تمرینات مختلف بدنی با توجه به هدف تمرینات می‌باشد. همچنین عوامل دیگری مانند شدت و مدت زمان تمرین نیز نقش بسیار مهمی در تمرین دارند و نباید آنها را نادیده گرفت.
اما قبل از همه چیز باید بدانید که بدن در طول روز و زمان‌های مختلف چگونه رفتار می‌کند تا هدفی که در پشت یک ” تصمیم گیری عقلانی” دارید صحیح باشد و یک برنامه مناسب با هدفی که پیش رو دارید، انتخاب کنید.
در هنگام صبح، سطح تستوسترون در اوج خود است، اما درجه حرارت بدن هنوز کم است. از طرف دیگر در صبح عملکرد ریه در بهترین حالت خود است از این رو صبح بهترین زمان برای انجام ورزش‌های هوازی و کاهش وزن است و استفاده از دستگاه‌های تردمیل (دو ثابت)، اسکی فضایی و سایر دستگاه‌های هوازی پیشنهاد می‌شود.
پس بهترین زمان برای چربی سوزی و کاهش وزن ابتدای صبح می‌باشد که دلایل اصلی آن عبارتند از:
1- سطوح پایین قند خون باعث می‌شود که بدن منابع دیگری(چربی) را برای گرفتن انرژی انتخاب کند. بنابراین چربی سوزی زیادی خواهید داشت.
2- هورمون‌هایی که باعث چربی سوزی می‌شوند(مانند کورتیزول) در صبح به بیشترین میزان هستند.

 

اگر سوخت و ساز بدن شما پایین است، بهترین زمان برای ورزش صبح است که بدن بتواند از انرژی ذخیره شده و منابع چربی انباشته بدن شما برای سوخت و ساز ماهیچه‌ها استفاده کند و این ساعات بهترین زمان برای خانم‌هایی است که می‌خواهند وزن کم کنند.
همچنین لازم است بدانید که اگر تمرین صبح گاهی شما شدت زیادی داشته باشد ممکن است باعث سوختن عضلاتتان شود !
بله درست خواندید، زمانیکه با معده خالی تمرین شدید و سنگینی داشته باشید، بدن شما برای گرفتن انرژی کافی ناچار به سوزاندن ماهیچه‌ها می‌باشد و بنابراین توصیه می‌کنیم اگر شدت تمریناتتان بالا است حتما 1ساعت قبل از شروع تمرینات، یک صبحانه مقوی و پر ویتامین داشته باشید همچنین اگر هدفتان چربی سوزی و کاهش وزن است، بشدت حواستان به قند (کالری) موجود در غذایتان باشد تا نتیجه تمریناتتان به هدر نرود.
در بعد از ظهر، آستانه تحمل درد در مقایسه با سایر زمان‌ها بیشتر است. علاوه بر این در این زمان از روز با یک روند رو به افزایش دمای بدن و سطح آدرنالین در اواخر بعد از ظهر روبرو هستیم که یک دوره زمانی مطلوب از نظر تعادل بین کارکرد روحی و جسمی بدن محسوب می‌شود. در بعد از ظهر قدرت، انعطاف پذیری، استقامت و درجه حرارت بدن از نظر هماهنگی در اوج خود می‌باشد و بهترین زمان برای شکستن و انفصال بافت‌ها با استفاده از تکنیک‌های تکان دهنده عضلانی تمرینات بدنسازی است که درد و شدت بیشتری دارند و زمان مناسبی برای ورزش های قدرتی و سنگین به علت نوع عملکرد بدن است.
اگر از آن دسته از کسانی هستید که سوخت و ساز بدن شما بالاست( تحرک و فعالیت زیاد دارید) بهترین زمان برای انجام تمرینات بدنسازی برای شما در بعد از ظهر است؛ تا عضلات بعد از تمرینات سنگین بدنسازی از انرژی غذایی که در طول روز مصرف کرده‌اید تغذیه کنند، نه از بافت‎های عضلات و ماهیچه‌ها.

 

نکات:
صبح‌ها معمولاً برای دویدن، پیاده روی و تمرینات هوازی مناسب هستند.
برای افزایش وزن و ساخت عضلات که نیازمند تمرینات سنگین است ساعات مشخصی از بعد از ظهر را انتخاب نمایید.
پیش از انجام هرگونه تمرین جدی و سنگین، بدن‌تان را کاملاً گرم و آماده کنید؛ مخصوصاً هنگام صبح.
برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید هم صبح و هم بعداز ظهر تمرین کنید برای مثال می‌توانید صبح ها 10 دقیقه تمرین هوازی داشته باشید و بعد از ظهرها تمرین‌های سنگین عضلانی را در نظر بگیرید و این کار باعث سوزاندن چربی بیشتر و کیفیت بیشتر نتایج در تناسب اندام شما خواهد شد.
مراقب باشید تمرین بعد از ظهر شما باید 4 ساعت قبل از ساعت خواب شما باشد و اگر این فاصله زمانی رعایت نشود می‌تواند در میزان خواب شما کاملا موثر باشد.
برای مشاهده نتایج باید چند هفته صبر کنید تا به وزن ایده‌آل خود برسید که البته در این میان رژیم غذایی روزانه نیز بسیار مهم است که می‌توانید از متخصصان تغذیه دریافت نمایید.

 

پس در نهایت، اینکه چه زمانی برای ورزش کردن مناسب‌تر است دقیقا به انتخاب شخصی خود فرد بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه ساعت خاصی از برنامه روزمره‌ی‌تان را به ورزش کردن اختصاص دهید، ابتدا با خودتان فکر کنید که هدف‌تان از ورزش کردن چیست. چنانچه به این نتیجه رسیدید که می‌خواهید سلامت قلب‌تان را افزایش دهید و خواب شبانه باکیفیت‌تری داشته باشید، ورزش صبحگاهی را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال تناسب اندام بهتر و دوری از بیماری‌های مرتبط با گلوکز بالا مثل دیابت هستید، پیشنهاد می‌کنیم به ورزش بعد از ساعات کاری در هنگام غروب فکر کنید.
موفق باشید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای