کیک بوکسینگ و لاغری
کیک بوکسینگ ترکیبی از رشته‌های، کاراته، موی تای و بوکس غربی است که مدت زیادی از تولد آن نمی‌گذرد و شاید هنوز افراد کمی با آن آشنایی داشته باشند.
ورزش‌های رزمی از جمله ورزش‌هایی هستند که هر کسی سمتشان نمی‌رود و این شاید بدلیل خشونتی باشد که در آن موج می‌زند، اما اینگونه ورزش‌ها برخلاف ظاهر خشنی که دارند بسیار کاربردی هستند و سبب تقویت عضلات خواهند شد.
یکی از این ورزش‌های رزمی؛ کیک بوکسینگ است که نه تنها یک ورزش رزمی محسوب می‌شود بلکه می‌تواند راهکاری برای کاهش وزن نیز محسوب گردد. در همین راستا امروز قصد داریم تا به بررسی آن بپردازیم، پس پیشنهاد می‌کنیم با گاردی ملایم این مطلب را مطالعه بفرمایید.
کیک بوکسینگ ترکیبی از رشته‌های، کاراته، موی تای و بوکس غربی است. کیک بوکسینگ ورزشی رزمی است که تنها ۴۰ سال از تولد آن می‌گذرد. در کیک بوکسینگ زدن حریفی که بر روی زمین افتاده ممنوع نیست. به طور کلی هدف از تمرینات کیک بوکسینگ دفاع از خود، به دست آوردن آمادگی جسمانی و هم چنین به عنوان ورزش رزمی است.
نحوه نام‌گذاری کیک بوکسینگ
اصطلاح کیک بوکسینگ به وسیله اوسامو ناگوچی ژاپنی برای نام‌گذاری رشته‌ای رزمی که از موی تای و کاراته و کیک بوکسینگ مدرن که از بوکس و تکواندو الهام گرفته شده بود استفاده شد. او این رشته را در سال ۱۹۵۸ معرفی کرد.
کیک بوکسینگ در واقع از دو قسمت (کیک = ضربه پا) و (بوکسینگ = مشت زدن) تشکیل شده که تکنیک‌های اصلی آن هم در مشت و ضربه پا است.
فواید کیک بوکسینگ
وقتی در حالت حمله قرار می‌گیرید، هم زمان ۸ عضو بدن درگیر انجام حرکت می‌شوند: مشت‌های دست، آرنج، زانوها و ران‌ها. ترکیب تمرینات کاردیو مثل پرش از روی طناب و کمی دویدن همراه با تمرینات قدرتی باعث می‌شود تا تمام بدن تحت فشار قرار بگیرد و کالری زیادی بسوزانید.
از آنجایی که هم زمان با سوزاندن کالری، به تناسب‌اندام هم می‌رسید، سوپر مدل‌های زیادی به این رشته روی آورده‌اند. با یادگیری اصول کیک بوکسینگ می‌توانید علاوه بر تقویت بدن، بدون انجام دادن حرکاتی مثل کرانچ، به تناسب اندام در شکم هم برسید. مشت زدن باعث می‌شود عضلات دلتوئید و عضلات بازوها تقویت شوند و ضربات پا، به باسن و ران‌ها شکل می‌دهد.
تمرینات کیک بوکسینگ باعث افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی vo2max می‌شود
کیک بوکسینگ به صورت ست‌های ۲-۳ دقیقه‌ای انجام می‌شود و درادامه، ۳۰-۶۰ ثانیه استراحت درنظر گرفته می‌شود. این تمرینات از نوع تمرینات اینتروال خواهند بود.
تمرین کردن در دامنه ترشح هورمون لاکتوز (هورمونی که باعث حس درد در عضله می‌شود) یا تمرین کردن در محدوده بی هوازی باعث می‌شود تا قلب به صورت بهینه‌تر کار کند.
کیک بوکسینگ باعث افزایش استقامت عضلانی می‌شود
اغلب حرکات کیک بوکسینگ به صورت تکرار و با سرعت بالا هستند. مشت‌های سرعتی به همراه مشت‌های قدرتی و ضربات پی در پی پا باعث افزایش استقامت عضلانی می‌شود. شما این حرکات را به مدت ۲-۳ دقیقه انجام می‌دهید و عضله فرصت ریکاوری ندارد.
افراد تازه کار چه نکاتی را باید بدانند؟
مهم‌ترین مسئله موقع تمرینات ورزش کیک بوکسینگ، رعایت درست فرم حرکت است. قبل از اینکه در اولین کلاس حضور یابید، بهتر است با دستورالعمل‌ها و نوع حرکات آشنا شوید. از آنجایی که در این رشته از بازوها و پاهای خود زیاد استفاده می‌کنید، ممکن است روی آن‌ها فشار زیادی بیاورید. باید با قسمت درستی از دست یا پا به کیسه بوکس ضربه وارد کنید، وگرنه به خود آسیب می‌زنید.
از آنجایی که بخش بزرگی از این کلاس‌ها به صورت کاردیو برگزار می‌شود، مدت زمان هر جلسه تمرینی کوتاه است؛ پس بهتر است با سرعت خودتان حرکات را انجام دهید. اگر در طول کلاس از نفس افتادید یا سرعت ضربات خود را کمتر کنید یا به خود ۳۰ ثانیه یا ۱ دقیقه استراحت بدهید.
به مربی خود هم اطلاع بدهید که تازه کار هستید. در این صورت آن‌ها به فرم اجرای حرکت شما دقت بیشتری می‌کنند و قبل از شروع کلاس، نحوه درست اجرای حرکات پیچیده را به شما یاد می‌دهند.
آیا این تنها ورزشی است که به آن نیاز دارید؟
با اینکه ورزش کیک بوکسینگ تمام عضلات بدن را تحت فشار قرار می‌دهد، اما لوپز پیشنهاد می‌کند که روزهای تعطیل خود را به تمرینات کاردیو اختصاص دهید. داشتن یک سیستم قلبی و عروقی قوی برای موفقیت در هر ورزش رزمی مهم است. می‌توانید به دویدن یا انجام تمرینات اینتروال بپردازید.
چقدر طول می‌کشد شاهد نتایج باشید؟
اگر هفته‌ای، ۳ جلسه به ورزش کیک بوکسینگ بپردازید و رژیم خوبی هم داشته باشید، تقریبا ۳ هفته طول می‌کشد تا نتایج اولیه را مشاهده کنید. چراکه این رشته در چربی سوزی و رسیدن به تناسب اندام بسیار موثر است. بسته به وزن و نرخ سوخت و سازتان و همین طور فشار خود تمرین، می‌توانید انتظار داشته باشید تا در هر جلسه بین ۴۰۰-۸۰۰ کالری بسوزانید.
با اینکه داشتن سابقه ورزشی برای انجام کیک بوکسینگ بهتر است، اما جای نگرانی وجود ندارد. زنان و مردان با سوابق مختلف این ورزش را انجام می‌دهند. کلید موفقیت شما در این است که با سرعت خودتان پیش بروید و به بدن‌تان هم توجه داشته باشید. وجود یک مربی هم کمک می‌کند تا فرم درست حرکات را رعایت کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای