ال کارنیتین
کارنیتین یا ال کارنیتین یکی از مکمل‌های رایج برای کمک به افزایش چربی سوزی است اما دقت کنید ال کارنیتین یک چربی سوز نیست! بلکه تسهیل کننده چربی سوزی است. به این معنی که بطور مستقیم سلول‌های چربی را نمی‌سوزاند بلکه آنها را برای شکستن و تبدیل به انرژی به میتوکندری‌ها می‌برد. به زبانی ساده نقش کارنیتین در بدن به مانند نقش تانکرهای بنزین است که سوخت را برای مصرف به جایگاه‌ها منتقل می‌کنند.
ال کارنیتین، اسید آمینه‌ای است که بدن آن را به صورت طبیعی تولید می‌کند. همچنین اکثر افراد ال-کارنیتین کافی را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. با این حال، افرادی که سطح ال-کارنیتین پایینی دارند، شاید لازم باشد که به سراغ مصرف مکمل آن بروند.
همین ابتدا بخاطر داشته باشید که مصرف مکمل کارنیتین به تنهایی برای سوزاندن چربی‌هایتان و لاغر کردن شما معجزه نخواهد کرد و برای اینکه اثربخشی داشته باشد حتما حتما باید در کنار فعالیت ورزشی مصرف شود. هرچه فعالیت ورزشی شما شدیتر باشد اثرگذاری ال کارنیتین نیز بیشتر خواهد بود چون هماطور که گفتیم ال کارنیتین مانند بسیج تانکرهای حامل سوخت (چربی) است و هرچه سوخت و ساز شما بیشتر باشد مقدار بیشتری از این تانکرها استفاده می‌شود، در غیر این صورت کارنیتین اضافی از طریق ادرار بیهوده دفع خواهد شد!
اگرچه بسیاری از مردم ال کارنیتین را یک آمینواسید می‌نامند، اما درواقع بیشتر به یک ماده ویتامین‌مانند شبیه است که نقش‌های متعددی را در بدن ایفا می‌کند:
این ریزمغذی در کبد و کلیه، از دو اسیدآمینه ضروری (لیزین و متیونین) ساخته می‌شود. برخی از متخصصان پزشکی این ماده مغذی را به ‌شکل مکمل برای کمک به بیماران مبتلابه بیماری‌های قلبی، دیابت، اختلال نعوظ و سایر بیماری‌ها نیز تجویز می‌کنند. اما به ‌دلیل نقشی که در متابولیسم چربی دارد، بیشتر به ‌عنوان مکمل کاهش وزن درکنار یک رژیم غذایی سالم و ورزش شناخته شده است.

 

منابع غذایی حاوی ال کارنیتین
تقریبا اغلب افراد می‌توانند با خوردن گوشت و ماهی، مقادیر کمی ال کارنیتین را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند. بهترین منابع این ریزمغذی عبارتند از:
گوشت گاو
ماهی
مرغ
شیر
جالب این‌جاست که منابع غذایی این ریزمغذی، نسبت به مکمل‌ها میزان جذب بیشتری دارند. بر اساس یک مطالعه، ۵۷ تا ۸۴ درصد ال‌کارنیتین به ‌همراه غذا جذب می‌شود، اما تنها ۱۴ تا ۱۸ درصد از طریق مکمل‌ها قابل جذب است. به همین دلیل عاقلانه‌تر و به صرفه‌تر این است که با کمک برنامه غذایی سالم و مقوی نیاز بدن به ال کارنیتین را برطرف کنید و وابسته به مکمل‌های غذایی که عوارض کوتاه مدت و بلند مدت زیادی دارند وابسته نشوید.

 

فواید مکمل کارنیتین
مزایای قرص چربی سوز کارنیتین برای ورزشکاران، ممکن است چندان واضح و مستقیم نباشد و هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا خود را ظاهر کند. عملکرد این مکمل، با مکمل‌هایی مانند کافئین یا کراتین که می‌توانند به‌طور مستقیم عملکرد ورزشی را افزایش دهند، متفاوت است، اما در مدیریت موارد زیر نقش موثری دارد:
ریکاوری بعد از ورزش
تامین اکسیژن عضلانی
افزایش استقامت با افزایش تولید اکسید نیتریک
کاهش خستگی
کاهش درد عضلانی
افزایش تولید گلبول‌های قرمز و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها

 

روش مصرف مکمل الکارنیتین
اگر میزان ال کارنیتین مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی روزانه تامین شود، دیگر نیازی به مصرف مکمل آن نیست، اما چنانچه بنا به هر دلیلی باید سراغ مصرف قرص ال کارنیتین بروید، باید طریقه یا نحوه مصرف آن را بدانید تا از عوارض خطرناک مصرف نادرست اجتناب نمایید.
این دارو به شکل قرص، کپسول، ویال خوراکی و تزریقی و شربت تولید می‌شود که بسته به ساختار بدنی و هدفی که از مصرف این مکمل دارید می‌توانید نحوه مصرف خود را مشخص کنید. 2 میلی‌گرم از این قرص را باید در دو وعده صبح و پیش از فعالیت ورزشی مصرف کنید، البته این نکته مهم را به‌ خاطر داشته باشید که نحوه مصرف این مکمل که از نوع ایزومر دی کارنیتین است، حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک باشد. پس از مصرف مکمل آب فراوان بنوشید و در صورتی‌که یک نوبت فراموش شود بلافاصله بعد از یادآوری، مکمل را مصرف کنید. همچنین، از آن‌جایی که این مکمل بدون محرک است، مصرف آن با مکمل‌های حاوی کافئین یا قهوه و چای سبز نیز مفید است.

 

دوز مصرفی
میزان استانداردی که هر فرد در طول روز می‌تواند ال کارنیتین مصرف کند، ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم است که هم اثرگذاری کافی دارد و هم عوارض جانبی جدی و خطرناکی فرد را تهدید نمی‌کند. هرچند که دوز مصرفی استیل ال کارنیتین تا ۲۵۰۰ میلی گرم در روز هم مجاز است. متداول‌ترین دوز این مکمل‌ها قرص ال کارنیتین ۵۰۰ است.

 

مطلب مرتبط: کاهش وزن با قرص چربی سوز ونوستات

 

عوارض قرص ال کارنیتین برای لاغری
این قرص برای لاغری همانند هر مکمل دیگری در کنار کاربرد و مزایایی که دارد باعث بروز عوارض جانبی در برخی می‌شود. از جمله عوارض این قرص برای لاغری که بیشتر شایع هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
حالت تهوع
استفراغ
درد شکم
اسهال
ایجاد بوی نامطبوع در بدن

 

چه کسانی نباید از قرص ال کارنیتین استفاده کنند:
کسانی که بیماری‌های قلبی دارند و فشار خون آنها زیاد است.
آنهایی که بیماری‌های کلیوی و کبدی دارند.
زنان باردار و شیرده نمی‌توانند از این دارو استفاده کنند.
کسانی که به این داروی کاهش وزن حساسیت دارند.
افرادی که با مصرف این دارو دچار عوارض جدی آن می‌شوند.
آنهایی که بیماری دیابت کنترل‌نشده دارند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای