درمان سلولیت با تغذیه و ورزش
سلولیت چیست؟
سلولیت، یک داستان زنانه است.
سلولیت نوعی بافت چربی با ظاهـری پرتقالی شـکل است که روی سطح پوست ظاهر می‌شود و معمولاً در نقاطـی مانـنـد بالای ران و باسـن دیـده می‌شود.
اگر شما هم همین مشکل را دارید اول از همه بدانید که تنها نیستید و تقریباً 90 درصد خانم‌ها این مشکل را دارند؛ و اینکه فقط خودتان می‌توانید از شر سلولیت‌های مزاحم خلاص شوید و یا این که آن‌ها را با حداقل برسانید.
سلولیت از جمع شدن چربی‌ها در سطح ران‌ها، باسن و کفل‌ها پدید می‌آید. این پدیده که خاص زنان است، ترکیبی هورمونی دارد و به عنوان ذخیره ای برای تأمین انرژی دوران بارداری وشیردهی به کار می‌آید. اما امروزه، شیوۀ زندگی ما دیگر نیازی به چنین ذخیرۀ چربی ندارد و همۀ ما دلمان می‌‌خواهد که این چربی را بدون ماندن کوچکترین اثری از آن، از بین ببریم. مطمئناً، در این میان تغذیه نقش بسیار مهمی دارد. هر چه غذا بیشتر و چرب‌تر باشد، مقدار بیشتری از چربی ها تمایل به جمع شدن و پوست تمایل بیشتری به پوست پرتقالی شدن و زشت شدن دارد. اما انجام فعالیت های جسمی نیز عامل بسیار مهمی برای از بین بردن سلولیت است.
 
ورزش، یک آنتی سلولیت عالی
به طور کلی، فعالیت جسمی و ورزش برای مقابله با سلولیت بسیار مفید است. با این حال، تمریناتی وجود دارند که بیشتر از بقیه قابل توجه‌اند. این تمرینات، قطعاً بیشتر ران‌ها، عضلات باسن و کفل‌ها را به کار می‌اندازند. هر چه این عضلات بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، تمایل بیشتری به تأمین انرژی خود توسط لایه‌های چربی زیرین و نهفته دارند.
سه نمونه از تمرینات ساده برای از بین بردن سلولیت
در حالت 4 دست و پا قرار بگیرید و یک پایتان را بکشید و تا حد ممکن بالا بیاورید. 8 ثانیه در این وضعیت بمانید. این تمرین را برای پای دیگر هم انجام دهید و 8 بار پایتان را بالا و پایین بیاورید. برای تمرین بعد، در همان حالت چهار دست و پا قرار بگیرید، مجدداً پایتان را بالا بیاورید، اما این بار سعی کنید دایره‌های کوچکی در هوا در یک سمت و سپس در سمت دیگر رسم کنید، این تمرین را هم در سری‌های 8 تایی انجام دهید. در حرکت بعد، روی پهلو دراز بکشید، بدنتان باید کاملاً صاف باشد، باسن نیز باید کاملاً در راستای بدن قرار گیرد، سپس پایتان را از پایین خم کنید.
اگر باسن‌تان کاملاً صاف باشد، پا خیلی بالا نمی‌آید و سریع متوقف می‌شود. این تمرین را برای پای دیگر نیز در یک سری 8 تایی، بالا و پایین، انجام دهید. هر پا را باید 8 ثانیه در هوا نگه دارید. برای از بین بردن سلولیت، قطعاً لازم است که مجموعۀ تمام ماهیچه‌های بدن را به حرکت بیندازید، یعنی این تمرینات آنتی سلولیت باید تکمیل کنندۀ یک برنامۀ ورزشی کلی و در ادامۀ آن باشند.
تمرین‌های تکمیلی روزانه:
به طور مرتب، چند بار در روز، زمان‌هایی که بی حرکت هستید، مثلاً منتظرید یا در در دفتر کارتان هستید، سعی کنید باسن یا ران‌های‌تان را منقبض کنید: انقباض را 8 ثانیه ادامه دهید و این تمرین انقباض و رها کردن را در سری‌های 8 ثانیه‌ای، چندین بار تکرار کنید.
قطعاً برای بالا رفتن از طبقات، باید به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها بالا بروید، و هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها باز هم ران‌ها و باسن‌تان را منقبض کنید.
چند آنتی سلولیت کمکی
به طور مرتب، در طول روز یک و نیم لیتر آب بنوشید. میوه و سبزیجات را به مقدار زیاد مصرف کنید و میزان مواد غذایی چرب را کم کنید. دوش تان را با آب سرد تمام کنید، بگذارید آب سرد از قوزک پا تا بالای ران‌ها، باسن و کفل‌های تان بالا بیاید. بعد از هر بار دوش گرفتن روی ران‌های تان کرم مرطوب کننده بمالید و به خوبی ماساژشان دهید.
بهتر است آبی که می‌نوشید به همراه غذا نباشد. آب معدنی، چای سبز و مایعات سالم دیگر بهترین گزینه‌اند. بیخود نیست که به این نوشیدنی، مایه حیات می‌گویند. آب سموم بدن را دفع کرده و پوست شما را از درون هیدراته می‌کند. یعنی اجازه نمی‌دهد آب بدن از بین برود و پوست خشک شود. نتایج پژوهشی که در Nutrition Journal به چاپ رسیده است، شاخص توده‌ بدن زنانی که مواد غذایی آبداری مثل سیب و انگور و خیار بیشتری مصرف می‌کنند در مقایسه با زنان دیگری که آب بدنشان را تنها از طریق نوشیدنی‌ها برطرف می‌کنند کمتر است.
سبزیجات و میوه‌های رنگی:
تا می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مصرف کنید. این آنتی اکسیدان‌ها برای داشتن پوستی زیبا ضروری‌اند و مشکلات آن را برطرف می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها مثل یک روکش محافظتی عمل می‌کنند و نمی‌گذارند که به فیبرهای کلاژن و سلول‌های دیگر پوست آسیبی برسد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر ویتامین بیشتری دریافت کنید با ورزش کردن بیش از 30 درصد، چربی آب می‌کنید.
دانه‌های کامل:
تا حد امکان مصرف قند و شیرینی‌جات را کاهش دهید. بدن این قندها را به چربی تبدیل کرده و به جای سوزاندن، آن‌ها را ذخیره می‌کند. این چربی‌های بیش از حد باعث ایجاد سلولیت‌های بیشتر می‌شود. دانه‌های کامل و سرشار از فیبر مثل برنج قهوه‌ای، سوپ جو و ذرت بو داده را بیشتر مصرف کنید. توجه داشته باشید که فیبرهای موجود در این قبیل مواد غذایی جلوی اشتهای شما را خواهند گرفت و شما گرایش کمتری به مصرف غذا خواهید داشت برای همین لاغرتر خواهید شد.
موفق باشید.

 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای