عدس در رژیم
همواره توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود از عدس استفاده کنید زیرا، عدس حاوی فیبر بسیار بالایی است و بعد از خوردن آن احساس سیری به انسان دست می‌دهد. در نتیجه، اشتها را کاهش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند. به طور کلی، یکی از خواص حبوبات این است که باعث بهبود ترشح روده می‌شوند. 
آیا عدس دوست دارید؟ چقدر از آن استفاده می‌کنید؟ آیا خواص آن را می‌دانید؟ واقعیت این است که عدس خواص بسیار زیادی دارد و می‌توانید بدون هیچ محدودیتی در طول رژیم غذایی خود، آن را مصرف کنید. 
این ماده غذایی مفید، حاوی مواد مغذی ضروری همچون پلی‌فنل‌ها و سایر ترکیبات فعال است. این مواد مغذی از بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی، سرطان و مشکلات قلبی جلوگیری می‌کنند. 
حبوبات را می‌توان به خوبی با مواد غذایی دیگر ترکیب کرد. اگر آن‌ها را به همراه مرغ، ماهی یا گوشت بپزید، یک غذای سالم، مقوی و با ارزش غذایی بالا خواهید داشت. حتی می‌توانید حبوبات را با سبزیجات ترکیب کنید و یک غذای خوب و مقوی تهیه کنید. 
حبوبات، چربی بسیار پایینی دارند و سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند. از تجمع چربی در ناحیه شکم جلوگیری می‌کنند و سطح LDL یا کلسترول بد خون را کاهش می‌دهند. و در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را به حداقل می‌رسانند.
عدس سرشار از پروتئین است
عدس منبع عالی‌ پروتئین است. هر فنجان عدس حاوی 18 گرم پروتئین است. و حتی می‌توان آن را جایگزین گوشت قرمز کرد. یک فنجان عدس حاوی 1 گرم چربی است. پروتئین بالای موجود در عدس، به سلامت سلول‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. بنابراین، مصرف منظم عدس به عنوان یک ماده غذایی مقوی باعث حفظ سلامت بدن می‌شود. حتی می‌توان گفت، مصرف عدس عضلات را تقویت کرده و باعث افزایش توده عضلانی می‌شود.
مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در حبوبات از نقایص مادرزادی در هنگام بارداری جلوگیری کرده و خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می‌دهند. مواد شیمیایی گیاهی موجود در حبوبات دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی هستند.
مصرف عدس باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود
یکی از علل اصلی چاقی و افزایش وزن، کاهش سوخت و ساز بدن و ابتلا به یبوست است. این مشکلات زمانی اتفاق می‌افتند که بدن قادر به سوزاندن چربی‌ها و دفع مواد زائد نیست. عدس به دلیل دارا بودن پروتئین بالا و سایر مواد مغذی ضروری، سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد.
عدس حاوی فیبر بسیار بالایی است
هر یک فنجان عدس حاوی 16 گرم فیبر است. فیبر موجود در آن سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش داده و گوارش را تنظیم می‌کند. وجود فیبرها برای عملکرد صحیح بدن، ضروری است. فیبرها به از بین بردن مواد زائدی که در بدن انباشته شده‌اند، کمک می‌کنند.
عدس، لوبیا، باقالی، نخود، نخود فرنگی از خانواده حبوبات هستند. حبوبات را باید همراه با سایر مواد غذایی سالم مصرف کرد تا ارزش غذایی آن‌ها افزایش یابد.
عملکرد اصلی فیبرها کاهش سموم بدن است. میوه‌ها، غلات، سبزیجات و حبوبات حاوی مقدار فراوانی فیبر هستند. 
عدس اشتها را کاهش می‌دهد
عدس به دلیل دارا بودن فیبر بسیار بالا، گرسنگی را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید با مصرف کمتر مواد غذایی، کالری دریافتی روزانه بدن خود را کاهش دهید و بدین ترتیب از افزایش وزن جلوگیری کنید.
عدس از بروز بیماری‌هایی که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، جلوگیری می‌کند
با توجه به شرایط محیطی و تغذیه نامناسب، میزان ابتلا به بیماری‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند. از شایع‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به دیابت، سرطان و مشکلات قلبی-عروقی اشاره کرد. 
عدس حاوی مواد مغذی مختلفی است. مواد مغذی موجود در آن از بدن محافظت کرده، التهاب را کاهش می‌دهند و از قلب و عروق محافظت می‌کنند. با توجه به فوایدی که برای بدن دارد، توصیه می‌شود به طور منظم آن را مصرف کنید.
با تهیه سالادهایی که حاوی حبوبات هستند، می‌توانید هم از طعم غذا لذت ببرید و هم مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. اگر در رژیم غذایی خود از مواد غذایی متنوع و سرشار از مواد مغذی استفاده کنید، می‌توانید یک رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید و از آن لذت ببرید. 

 

تهیه و ترجمه: مجله رنج‌وگنج
منبع: amelioretasante.com

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای